Bădia Ernest Maftei și modul său de a înțelege viața

 


În 6 martie 2023 se împlinesc 103 ani de la nașterea lui Ernest Maftei – actor, om de cultură și român dedicat. Articolul de față nu își propune să trateze despre activitatea politică a acestuia, ci spicuiește câteva informații ce țin strict de calitatea sa de actor.

În 1 iunie 1973,  revista Cinema publică un interviu interesant cu Ernest Maftei. Întrebat cum reușește ca dintr-un rol secundar să facă unul de prim-plan actorul a răspuns: „Uite cum e treaba: mai întâi că eu îmi iau meseria foarte în serios. Nu glumesc cu ea. Asta ar fi o explicație... Da’ spune, dumitale nu ți s-a întâmplat să cunoști o mulțime de oameni, cu unii să stai mai mult, cu alții numai o oră și tocmai pe cel cu care ai stat numai o oră să-l ții minte? Uite așa cred eu că e și cu rolurile. Eu zic că nu există roluri mari și roluri mici. Există oameni. Da’ și cu oamenii e o treabă. Poți să cunoști un om de ani de zile, dar să nu-l cunoști cu adevărat până nu-l prinzi la un moment de sinceritate în care-ți dă replica-cheie. Până atunci nu-l cunoști. Că oamenii nu se lasă descoperiți ușor. O fi având fiecare replica lui cheie, fie că știe sau nu de ea, dar nu ți-o încredințează cu una sau cu două. Și personajele sunt la fel, să știi. Și ele au replica lor cheie. Și trebuie să stai multă vreme cu ele și să le-o dibui...”

Accentuând importanța rolului secundar și modul în care personajul din plan secund trebuie să reflecte anumite trăsături umane, Bădia continuă: „Eu pot să-ți spun cum îmi fac un personaj pentru film. Unu’ de-ăsta, secundar. Ca și cum aș fi autor. Îl completez. Se vede că vine și autorul din mine la personajul respectiv. Ăsta-i tot secretul, cred eu. Gabrea, când lucrez cu el, are obiceiul să îmi spună: «Bădie, ia-l și umanizează-l!». Sergiu Nicolaescu are altă vorbă. El zice: «Fă-l așa, să i se vadă și a treia dimensiune!». L-am tot întrebat eu cum e cu a treia dimensiune, dar n-am aflat... […] dacă vii cu un moment de autentic, acela se vede și rămâne, dar autenticul acela nu tot din cunoașterea biografiei omului se trage? […] vezi, un actor trebuie să aibă – nu știu dacă știi, că asta se vorbea acum vreo 30 de ani – un al doilea eu. În momentul în care sunt pe scenă sau filmez, se întâmplă ceva foarte curios: undeva, departe, mă aflu eu, Maftei, care mă uit la omul de pe scenă sau din fața aparatului de filmat. Dacă mă uit și nu-l văd, știu că nu-i bine. Asta o spunea foarte bine Lovinescu în «Criticile» sale.”

Chiar dacă nu multă lume știe, Ernest Maftei a fost și autor. De exemplu, a scris Răzeșii lui Bogdan, în care personajele au fost create utilizându-se tipologii ale oamenilor din satul său de origine. De fapt, pentru Bădia, între om și personaj există legături aproape permanente. Într-o altă piesă scrisă de actor, personajele se revoltă la adresa oamenilor pentru că „ele de când lumea tot spun oamenilor «Nu mai fiți răi, fiți buni!», «Nu mai fiți urâți, fiți frumoși!», iar oamenii, în sală, râd, aplaudă și pleacă acasă și fiecare face cum îl taie capul.”

Bădia nu și-a trădat niciodată originile de țăran, chiar dacă a ajuns să fie actor. „În orele libere sunt agricultor […] eu, dacă-s țăran, pot să nu văd pomii în floare? Să nu-ngrijesc vița-de-vie?... De fapt, omul numai în mijlocul naturii se împrospătează, se încarcă de altă energie...”

Din interviul menționat aici reiese că Ernest Maftei aprecia modestia. Reporterul afirmă: „Știți ce multă lume vă iubește? Mai ales colegii... Și cei mai mulți spun că vă iubesc pentru modestia dumneavoastră nemăsurată.” La acestea, Bădia a răspuns: „Nu e bine să spui asta. Cum spui modestie e de laudă și nu-i a bună...”. Cât privește omul, Ernest Maftei lasă să se observe o evidentă intransigență pentru impostură. „Am văzut oameni cu zece diplome mai proști decât văcarul din satul meu. Că numai atunci când cultura se întâlnește cu inteligența e bine de om. Dar dacă vine cultura peste prostie, face mai rău. Face rău de tot... Omul... știi cum e cu omul? Numai acela e om care poate prinde ceru-n brațe, da’ să nu desprindă tălpile de pământ.”

Autoarea Eva Sârbu reușește să facă un portret intim al celui care a fost Bădia Ernest Maftei. Despre acest actor și despre mulți alții care au definit cultura română puteți afla accesând Digiteca Arcanum.

 


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Bojdeuca lui Ion Creangă

Cum a apărut bradul de Crăciun?

Din amintirile unui crupier