Cum de poți citi alfabetul chirilic?

 

Cum de poți citi alfabetul chirilic?

Dacă într-un articol anterior încercam să te convingem că ești capabil să citești limba română scrisă cu alfabetul chirilic, chiar dacă pare că nu poți desluși nimic atunci când îți arunci privirea asupra unei pagini de ziar scrisă în acest fel, de data asta vrem să elucidăm misterul care stă în spatele acestei superputeri pe care ai dobândit-o vrând-nevrând. Digiteca Arcanum – spațiul în care își dau întâlnire ziarele și revistele din secolul al XIX-lea până în prezent – face totul să (îți) fie mai ușor! Te îndemnăm să parcurgi rândurile de mai jos pentru a descoperi cum de poți citi alfabetul chirilic chiar și fără să îl cunoști!

În secolul al XIX-lea, când au început să se ițească publicațiile în limba română, lucrurile nu stăteau ca în prezent. Ziarele erau într-adevăr în limba română, însă alfabetul cu care erau scrise era cel chirilic. Cum acest lucru nu mai este deloc de actualitate, pe la mijlocul secolului XIX începând a se face tranziția spre alfabetul latin, ne-am gândit că ar fi oportun ca informațiile ce stau mărturie a atâtor evenimente să nu rămână neștiute. Să nu rămână doar tipărite în paginile unor ziare. Ci să fie accesibile tuturor. Și celor care știu alfabetul chirilic, și celor care nu îl cunosc. Dar cum s-ar putea ajunge la îndeplinirea unui astfel de scop?! Și-am stat, și-am stat și am aflat! Prin intermediul inteligenței artificiale! Dar o fi ea inteligentă această inteligență artificială, însă limba română scrisă cu alfabetul chirilic nu o cunoștea nici ea. Așa că ne-am gândit să îi testăm aptitudinile!

Ce am avut de făcut pentru ca tu să te poți mira cum de poți citi alfabetul chirilic

A trebuit să facem pregătire cu inteligența artificială. Meditații. Lecții unu la unu. Apoi să vedem dacă s-a prins ceva de ea sau nu. Dar cum am făcut toate acestea? Am luat fragmente din diferite ziare scrise cu alfabetul chirilic. Le-am supus unui proces de transliterație. Ce-o mai fi însemnând și asta?! Am transcris în alfabet latin textele scrise cu alfabetul chirilic. Și tot făcând astfel de exerciții, la un moment dat inteligența artificială a zis: stai așa, pare c-am înțeles cum stă treaba. Mă testezi să vezi dacă am învățat? Și am testat-o. Și am făcut corecturi. Și-am mai făcut transliterații. Și iar corecturi. Și i-am spus că o anumită literă în alfabet chirilic nu e întotdeauna aceeași - ori același grup de sunete - în alfabetul latin. Să fie atentă și la context. Și a devenit mai atentă și la asta. În clipa de față putem spune că a absolvit examenul. Mai are și scăpări, asta e clar. Dar totuși, astfel tu ai posibilitatea să citești cele scrise cu alfabetul chirilic. Nu trebuie să te miri dacă unele cuvinte par bizare. E posibil chiar să fie așa. Limba română era răzvrătită în vremea aceea, nu se supunea regulilor gramaticale!

Și ca să fim siguri că îți vei exersa această superputere, reluăm modalitatea în care poți descoperi ce informații se ascund într-o pagină de ziar scrisă în alfabet chirilic. Selectezi fragmentul în care este evidențiată sintagma pe care ai introdus-o în căsuța de căutare. Apeși click dreapta. Apoi copy/copiere. Ai un document Word la îndemână. Aici vei da paste/lipire. Și iată cât de simplu a devenit totul! Poți citi alfabetul chirilic și ai și aflat cum de poți citi alfabetul chirilic!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Bojdeuca lui Ion Creangă

Cum a apărut bradul de Crăciun?

Din amintirile unui crupier